Subscribe:

Pages

Friday, February 18, 2011

mAjLis jAsAmU dIkEnaNg......


Assalamualikum…nice 2 meet all of you again…last Sunday /13 februari 2011 (bwat speaking bleyh)okeyh2... satu majlis telah diadakan sempena menghargai jasa2 yg telah di taburkan oleh guru2 mmy yg ditukarkn ke maktab Mahmud yg len aka majlis perpisahan la katakan…majlis dimulakan dengan bacaan al-quran. Ucapan ketua pelajar, ucapan wakil guru(lupa la plak sapa yg bg..) n ucapan dr ayahnda yg tercinta us.abdullah bin haron…

Acara diteruskan lg dengan ucapan dr ustaz wan ahmad syazwan....ustaz wan telah ditukarkan ke maktab Mahmud alor star…..

Then,diteruskan lagi dgan ucapan dr us. Ahmad Naser..us, naser telah ditukarkan ke pulau mahsuri..yakni pulau langkawi…..

Kemudian ucapan dari cg hazli…cg hazli ditukarkan ke maktab Mahmud langgar aka maktab Mahmud pokok sena….

Ucapan ustazah fadhilahtunnur yg disampaikan oleh cg. Rubiah…ustazah tidak dapat hadir kerana anak ustazah yg sakit…apa2 pon kmi sentiasa mengingati ustazah…ustazah mengirimkn pantun utk sume plajarnya..dan pantun yg plg pjg tentulah kpd f5…psan ustzah jgn tidoq lam klas dan smoga berjaya dlm spm 2011 n jd lah pemimpin yg baik…doakn yg terbaik utk kmi…insyaallah kalo da ksempatan nnt ana kan letakkn pantun ustazah dlm entri yg akn dtg…ustazah berhenti drpd mgajar krn ada hal yg penting utk diselesaikan oleh ustazah,,to be left wing(btul x perkataan 2???men goreng je…)

Ucapan yg terakhir dari cg.zaiton yg plg lma menabur bakti di bumi barakah ini…suasana sedih menyelubungi time cg.ton bg ucapan ditambah lg dgn cg yg x dpt mgwal prasaan sedihnya..….ramai yg menitiskn air mata di saat ini….cikgu zaiton dipindahkan ke maktab Mahmud pendang sbg pk akademik di sna….

Selepas selesai ucapan oleh guru2 acara diteruskn dgn tygan slide (insyaallah nnt akn diuploadkan dlm blog nieyh) dan sajak yg myentuh jiwa(akn diletakkan juga dlm blog nieyh insyaallah)…kmudian pyampaian sagu hati dr pihak skolah kpd guru2 ini….setelah selesai majlis…acara salam-bersalamn antara guru2 n pelajar…majlis ari 2 semuanya berjalan dgn lancar Alhamdulillah….

Utk f5 2011…kita juga bakal meninggalkan bumi barakah yg terchenta ini…bak pesana ustaz wan n us.naser..hargailah peluang n masa kita di sini sblom kita melangkah kluar dr bumi ini utk meneruskan perjuangan di alam reality…smoga kita akan berdiri di belakang Rasulullah S.A.W…allahumma Sali ala saidina Muhammad…..

Thursday, February 17, 2011

BARANG-BARANG TINGGALAN NABI MUHAMMAD S.A.W.


ana ada la sikit nak kongsi dengan antum semua la... ana just nak tunjukkan beberapa barang tinggalan Nabi...sebenarnya ana dah lama simpan gambar-gambar ni...cuma tak diberi kesempatan untuk berkongsi dengan antum...minta maaf la noh....semoga lepas kita tengok gambar-gambar ni...dapat tingkatkan lagi rasa cinta kita terhadap Rasulullah S.A.W. sebagaimana rasa cinta Baginda terhadap kita...

makam Nabi Muhammad S.A.W.


selipar Nabi


topi perang Nabi


serban-serban Nabi


mangkuk minum Nabi


pedang-pedang Nabi


barang-barang Nabi



busur panah Nabi


baju gamis Nabi

ini la serba sedikit yang ana dapat kongsikan bersama-sama dengan antum...sebenarnya ada lagi...he...dan ana nak minta maaf jika ada yang terkurang....


ALLAHUMMA SOLLI A'LA SAIYYINA MUHAMMAD

BIODATA RASULULLAH S.A.W.

Nabi Muhammad adalah nabi akhir zaman..tiada lagi nabi selepasnya..

Pepatah Melayu ada mengatakan "Tak Kenal, Maka Tak Cinta". Demikianlah sikap kita terhadap Rasulullah SAW. Seseorang itu tidak akan menyambut kelahiran Rasulullah SAW jika tiada perasaan cinta terhadap baginda.Malahan sesetengahnya langsung tidak mempedulikan Rasulullah SAW, seolah-olah tiada apa-apa keistimewaan dengan kelahiran dan pengutusannya.Menyedihkan lagi, sebahagian daripada umat Islam lebih mengingati kelahiran paderi ' St. Valentino ' daripada mengingati Rasulullah SAW, lebih mengingati biodata para artis daripada biodata Rasulullah SAW. Beginikah kecintaan kita kepada seorang kekasih dan utusan Allah SWT? Justeru itu kita harus berasa bertanggungjawab untuk memaparkan biodata dan kronologi hidup Baginda SAW untuk tatapan dan ingatan kita bersama agar kita lebih mencintai kehidupan dan perjuangan Rasulullah SAW.

BIODATA RASULULLAH SAW

· Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.

· Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah

Abrahah yang menyerang kota Kaabah).

· Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.

· Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.

· Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.

· Pengasuh pertama : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW).

· Ibu susu pertama : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).

· Ibu susu kedua : Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).

USIA 5 TAHUN

· Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.

USIA 6 TAHUN

· Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa ' (sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madinah).

· Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya Abdul Muttalib.

USIA 8 TAHUN

· Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia.

· Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).

· Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan..

· Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang

pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.

USIA 20 TAHUN

· Terlibat dalam peperangan Fijar . Ibnu Hisyam di dalam kitab ' Sirah ' , jilid1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah

14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja.

· Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul ' ; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Makkah.

USIA 25 TAHUN

· Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah.

· Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah.

· Baginda SAW berkahwin dengan Khadijah.

· Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.

USIA 35 TAHUN

· Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah.

· Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah.

· Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan ' Hajarul-Aswad ' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan

batu tersebut.

USIA 40 TAHUN

· Menerima wahyu di gua Hira ' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.

USIA 53 TAHUN

· Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq.

· Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622 M.

USIA 63 TAHUN

· Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12 Rabiulawal tahun 11Hijrah/ 8 Jun 632 Masihi.

solat adalah perintah daripada Allah pd malam Isra' mikraj..pesanan terakhir nabi s.a.w. dirikanlah solat..

ISTERI-ISTERI RASULULLAH SAW

§ Khadijah Binti Khuwailid.

§ Saudah Binti Zam'ah.

§ Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar).

§ Hafsah binti ' Umar (anak Saidina ' Umar bin Al-Khattab).

§ Ummi Habibah Binti Abu Sufyan.

§ Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah).

§ Zainab Binti Jahsy.

§ Maimunah Binti Harith.

§ Safiyah Binti Huyai bin Akhtab.

§ Zainab Binti Khuzaimah (digelar ' Ummu Al-Masakin ' ; Ibu Orang Miskin).

§ Maria Al-Qibtiyya


ANAK-ANAK RASULULLAH SAW

1. Qasim

2.. Abdullah

3.. Ibrahim

4. Zainab

5. Ruqaiyah

6. Ummi Kalthum

7. Fatimah Al-Zahra '

ANAK TIRI RASULULLAH SAW

Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah,

Khadijah adalah seorang janda)..

IBU SUSUAN/SAUDARA SUSUAN

1. Thuwaibah 1. Hamzah

2. Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad

SAUDARA SUSUAN

1. Halimah Al-Saidiyyah 1. Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib

2. Abdullah bin Harith bin Abdul ' Uzza

3. Syaima ' binti Harith bin Abdul ' Uzza

4. ' Aisyah binti Harith bin abdul ' Uzza

BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH SAW

(ANAK-ANAK KEPADA ABDUL MUTTALIB)

1. Al-Harith

2. Muqawwam

3. Zubair

4. Hamzah ***

5. Al-Abbas ***

6. Abu Talib

7. Abu Lahab (nama asalnya Abdul Uzza)

8. Abdul Ka ' bah

9. Hijl

10. Dhirar

11. Umaimah

12. Al-Bidha (Ummu Hakim)

13. Atiqah ##

14. Arwa ##

15. Umaimah

16. Barrah

17. Safiyah (ibu kepada Zubair Al-Awwam) ***

*** Sempat masuk Islam.

## Ulama berselisih pendapat tentang Islamnya.

Sabda Rasulullah SAW:

"Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam

syurga." (Riwayat Al-Sajary daripada Anas )

Nabi Muhammad SAW - Manusia agong

al-Quran mukjizat agung yg dikurniakan Allah kpd Nabi Muhammad s.a.w.

KENALI NABI MUHAMMAD S.A.W. SECARA LAHIRIAH.

Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi yang

pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keIslaman

dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.

Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah:

- Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah saw..

- Aku melihat cahaya dari lidahnya.

- Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.

- Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.

- Rasulullah umpama matahari yang bersinar.

- Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah..

- Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya spt bulan purnama.

- Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.

- Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.

- Wajahnya seperti bulan purnama.

- Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya.

- Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.

- Mata baginda hitam dengan bulu mata yang panjang.

- Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut..

- Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.

- Mulut baginda sederhana luas dan cantik..

- Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.

- Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.

- Janggutnya penuh dan tebal menawan.

- Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca..

- Warna lehernya putih seperti perak, sangat indah.

- Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.

- Rambutnya sedikit ikal.

- Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.

- Rambutnya terbelah di tengah.

- Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.

- Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.

- Seimbang antara kedua bahunya.

- Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.

- Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.

- Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik..

- Kakinya berisi, tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.

- Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.

- Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.

- Warna putihnya lebih banyak.

- Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.

- Warna kulitnya putih tapi sihat.

- Kulitnya putih lagi bercahaya.

- Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.

- Badannya tidak gemuk.

- Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.

- Perutnya tidak buncit.

- Badannya cenderung kepada tinggi, semasa berada di kalangan org ramai

baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.

KESIMPULANNYA :

Nabi Muhammad sa.w adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman.

Baginda adalah semulia-mulia insan di dunia.

Usah gelisah apabila dibenci manusia kerana masih banyak yang menyayangimu di dunia, tapi gelisahlah apabila dibenci Allah kerana tiada lagi yang mengasihmu di akhirat kelak.

perbanyakkanlah selawat ke atas Junjungan Nabi s.a.w.

maqam Rasulullah s.a.w.
Subhanallah.....betapa hebatnya Rasulullah S.A.W. ni baru kita baca....macam mana kalau kita dapat berjumpa dengan Rasulullah S.A.W. YA ALLAH....hanya ALLAH sahaja yang tau macam mana rasanya....banyak-banyakkanlah berdoa supaya kita dapat berjumpa dengan Baginda...ana nak minta maaf kalau ada salah dan silap....ana harap antum semua boleh kongsi denagn ana jika ada kesilapan....sesungguhnya ana bukanlah insan yang kamil untuk bercerita tentang uswatun hasanah kita....ana sekadar ingin berkongsi ilmu dengan antum semua...sesungguhnya apa yang baik datangnya daripada ALLAH S.W.T. dan apa yang kurang datangnya daripada kelemahan ana sendiri walaupun kedua-duanya datangnya daripada ALLAH S.W.T. semoga selepas ini timbul kesedaran dalam hati kita untuk mencintai Allah dan RasulNya sebagaimana Allah dan RasulNya mencintai kita kerana selain daripada itu hanyalah fana belaka...

ALLAHUMMA SOLLI A'LA SAIYYINA MUHAMMAD

Thursday, February 3, 2011

PPIK (Perhimpunan Pelajar Islam Kedah) Part 1

Dengan nama Allah yang maha pemurah dan maha penyayang
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu…

Artikel kali ini penulis ingin menceritakan sedikit pengalaman penulis bersama sahabat-sahabat yang lain yang mengahadiri ISTAR PPIK yang pertama di Masjid Nurul Ehsan,Jalan Langgar,Alor Setar,Kedah.

Khamis tgh hari,kami bertolak ke langgar dengan dua buah kenderaan 4 biji pacuan roda berlainan jenama iaitu kereta Proton Saga SE kepunyaan Ustaz Solahuddin dan Toyota Unser milik Sir Azman.Sehari sebelumnya,kami telah diberitahu akan program ini,jadi segalan persiapan telah dilakukan dengan lebih awal..^^ tepat jam 3.15 kami memulakan perjalanan ke Alor Setar.





Perjalanan mengambil masa selama hampir 1 jam untuk sampai ke Tandop,Alor Setar dan kami singgah di rumah Sir Azman untuk solat Asar.(seperti dalam gambar)..Agak lama berada di sana,kami mengambil kesempatan untuk bermain bersama Ameer Mukmin,yang mengajak kami bermain guli..== (gambar tiada,maaf) Azan berkumandang,kami memulakan langkah kanan ke masjid yang hanya beberapa meter sahaja dari pagar rumah Sir Azman.
Usai,Sir menghantar kami ke Langgar (2 shift) yang mengambil masa 30 minit untuk pergi dan balik.


Sabda Nabi SAW:
‘Sebaik-baik sedekah adalah mempelajari seseorang islam akan ilmu, kemudian mengajar ilmunya itu kepada saudara Islam yang lain’ (Riwayat Ibnu Majjah)

Setibanya di sana,kami mengisi borang pendaftaran dan meletakkan barang di atas.Sementara menunggu waktu maghrib,kami berzikir,berwirid dan membaca Surah Al-Ihsan.Solat Maghrib berjemaah hari itu diimami oleh Imam masjid itu sendiri.Usai solat,bacaan Yaasin diadakan secara berjemaah sehingga azan Isyak berkumandang.Ceramah pertama tepat jam 10 malam selepas makan malam.




Bersambung Part 2 ...













tag