Subscribe:

Pages

Tuesday, November 17, 2009

Kenakalan Menjadi Kerinduan



KENANGAN BERSAMA GENERASI SEMBILAN

Aku memang tidak menyangka ini akan berlaku....Pejam celik pejam celik musim persekolahan telah pun berakhir...entah kenapa tiba2 terasa hiba di hati utk meninggalkan sekolahku...Maktab Mahmud Yan...

Memang tersiat di hati apabila di'label' generasi yang teruk.Namun,itulah kehidupan...

Berpegang kepada konsep 'sorang buat semua kena' kadangkala menimbulkan rasa tidak puas hati...iyalah,yang menimbulkan masalah hanya beberapa orang shj tetapi satu batch dihukum...

Tetapi saya faham mengapa abang2,guru2, serat pihak sekolah berpegang kepada konsep tersebut;ianya untuk melihat sejauh ukhuwah kami untuk menjaga rakan masing2...

Biarlah di'label' sebagai generasi perosak,pemusnah atau sebagainya...bagi saya(penulis) kenangan bersama rakan2 tidak dapat dilupakan...

p/s:buat semua warga Generasi Sembilan...tidak kira yang membaca atau tidak artikel ini..diharap kita dapat membina semula generasi kita pada tahun 2010 akan datang...insya'Allah....BIARLAH KENAKALAN ITU MENJADI KENANGAN....WE’LL MISS YOU MMY…THANKS 4 TEACHING US THE MEANING OF THE LIFE…

Doakan Buat Yang Terbaik Untuk SPM - 7 Generation

Setiap pertemuan pasti ada perpisahan.Namun kehidupan perlu diruskan jua...btw,wida' bersama 7 Gen saban hari begitu menusuk ke kalbu...sungguh sedih meninggalkan sekolah...

Apa-apa pun...kami warga Generasi Sembilan berharap dan berdoa supaya para pelajar Tingkatan Lima tahun ini akan membuat yang terbaik dalam peperiksaan Sijil Menengah Rendah (SPM) yang akan bermula pada esok hari...(18/11/09)

p/s: 7 Generation...You all are the best generation...hope see you all again...our pray always with you...Semoga sukses semuanya...Amin....

Thursday, October 22, 2009

AYAT-AYAT SUCI AL-QURAN MUNCUL PADA BADAN ALI

GAMBAR menunjukkan ayat Al-quran yang muncul pada kulit Ali

Majlis Mufti Rusia menyifatkan bahawa ayat suci al-Quran yang muncul pada kulit bayi lelaki, Ali Yakubov di Dagestan, selatan Rusia merupakan amaran Allah keada semua penduduk Islam negara itu.

Menurut kenyataan majlis itu, umat Islam hendalah mentaati perintah Allah dan meninggalkan sengketa, mewujudkan keamanan, membersihkan diri daripada dosa dan mula mengamalkan prinsip kejiranan selain bermaaf-maafan untuk mendapat keampunan Allah.

Ayat suci al-Quran itu muncul pada Isnin dan Jumaat. Ia hilang dan kemudian digantikan dengan ayat baru. Salah satu ayat itu bermaksud: "Allah ialah Pencipta segala yang ada".

Semasa dilahirkan, Ali didapati menghidap penyakit berkaitan jantung dan otak tetapi sembuh sepenuhnya selepas ayat al-Quran mula muncul pada tubuhnya.


Ali Yakubov,Dagestan,Rusia



PELAJAR PENGANUT HINDU CEMERLANG PENGAJIAN ISLAM


Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih.Itulah semangat yang dipegang oleh salah seorang penerima Anugerah Khas Presiden sempena Konvokesyen Kolej Islam Sains dan Teknologi (KIST) Terengganu, J. Deivee (gambar) dalam mengikuti kursus Diploma Psikologi.

Gadis berusia 21 tahun itu bukan sahaja cemerlang dalam mata pelajaran asas kursus tersebut malah mata pelajaran melibatkan agama Islam termasuk Penghantar Akidah, Pengajian Islam, Fiqh Ibadat dan Bahasa Arab.


Deivee yang merupakan penganut Hindu bersama 240 lagi pelajar menerima Diploma Psikologi masing-masing pada majlis konvokesyen itu yang diadakan di Taman Tamadun Islam di sini hari ini.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussein menyampaikan sijil kepada graduan.

Deivee berkata, dia pada mulanya tidak mengetahui diwajibkan untuk mengambil mata pelajaran berkaitan agama Islam ketika mendaftar di kolej tersebut.

''Namun, kerana ingin mencuba sesuatu yang baru, saya mengambil keputusan untuk terus mengikuti kursus ini.

''Minat juga mendorong saya berusaha keras untuk berjaya,'' katanya ketika ditemui.

Anak kedua daripada tiga beradik itu berkata, dia berjaya mencapai kejayaan itu atas galakan dan dorongan yang diberikan oleh ibu bapa, pensyarah dan rakan-rakan.

''Untuk mata pelajaran berkaitan agama Islam, saya mempelajarinya seperti saya belajar mata pelajaran Sejarah iaitu dengan cara menghafal.

''Saya selalu belajar bersama rakan-rakan. Semasa peperiksaan dekat, mereka memberi saya buku dan menyuruh saya tulis dan hafal,'' katanya yang memperoleh 3.6 Purata Nilai Gred Keseluruhan (CGPA).

Anugerah dan kejayaan itu menjadikan sambutan Deepavali kali ini paling bermakna buatnya dan keluarga.

''Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua terutama rakan-rakan yang banyak membantu saya dalam mencapai kejayaan ini,'' katanya.

Sunday, October 18, 2009

Photoshop Tutorial


Assalamualaikum....kali nie sy nak tunjuk ciket cara2 belajar adobe...nie sume antara hasil sentuhan terbaru sy...hehe jgn mara...kalau korang nak belajar klik kat sini

Tuesday, October 13, 2009

Perjuangan Masih Belum Selesai

Bismillahirrahmanirrahim....buat sekelian kalinya sy nak minta maaf coz dah lama x update blog....Hal ini berlaku kerana sebok studi kot...hehe

Urmmm....anyway,seperti yg sume sudah maklum,PMR dah habis....syok x?syok kan....hehe.....

but, it;s not d' time to say "yearghh!!!!PMR dah habis...MERDEKA!!!!" yet....
no,no,no...kite tidak punya banyak masa untuk bersuka ria...tekadkan dirimu untuk meluangkan masa cuti dengan perkara2 yang berfaedah...lol

So,apapun berhibur tiada salahnya...namun,kite ambek iktibar daripada kisah Andalusia yang kini dikenali sebagai Sepanyol.Kerajaan Islam begitu utuh di sana ketika itu.Sameon,stlh 7 abad memerintah,kerajaan Islam jatuh kerana rakyatnya leka dan tidak lekang dari melakukan maksiat....terutamanya kaum remaja...

Mau x jadi cam tu....Ha...x mau kan...so...lu pikir la sendiri....Assalamualaikum....

p/s:motifnya nak gitau kat sini buat la benda berfaedah sikit time cuti nier....jgn asyik enjoy jer...adios everibudi...

Friday, August 21, 2009

Marilah Kita Beramai-beramai Berdaftar~!!!















Assalamualaikum sume....oleh disebabkan kotak shoutmix kite hampir penuh....oleh itu ana syorkan korang pilihlah jalan alternatif iaitu berdaftar dengan laman web khas bagi Maktab Mahmud Yan yang baru dicipta....Korang boleh chat tanpa LIMIT kat sane....So, Kalau nak daftar kena buat profile...Senang jer...Anyway, klik kat sini jer....

Friday, July 31, 2009

INFATUATION (Percintaan Remaja Yang Sementara)

Bismillahirrahmanirrahim.....Alhamdulillah;
setelah hampir 7 bulan blog generasi sembilan
Maktab Mahmud Yan ini bertinta,pelbagai komen dan cadangan ditampilkan dan dibentangkan di kotak2 komen...Sekarang ini isu-isu percintaan semakin ketara di kalangan remaja....khususnya di pelajar di sekolah agama...
Di sini penulis ingin menyentuh sedikit tentang isu percintaan di kalangan remaja...Artikel ini bukan untuk menyindir sesiapa malah untuk pengajaran para pembaca dan diri penulis sendiri.....

Bercinta bercinta bercinta....Korang sume tau ker apa itu bercinta...sebenarnya CINTA itu TAK WUJUD di kalangan REMAJA!!!!!!!!!!!!!Mengikut kajian,sifat bercinta yang sering digembar-gemburkan oleh kalangan remaja sebenarnya adalah infatuation yang bererti tergila-gila akan seseorang ; dan perkara ini adalah fitrah dan lazim bagi seseorang yang menuju ke alam dewasa...dan mengikut kajian lagie,bercinta itu adalah skop bagi seorang pelajar??!!Ini bermaksud seseorang remaja itu harus bercinta untuk membiasakan diri pada persekitaran remaja yang lain seperti memenuhi RUKUN untuk menjadi ORANG DEWASA??!!TIDAK!!!!! ingatlah,perkara ini TIDAK LAMA,mungkin sahari atau seminggu atau sebulan, bila lama tidak bermesej atau bercakap atau tidak bercomunicate antara satu sama lain
dah tukar pasangan baru plak.....

Ingatlah,

Islam adalah agama yang membawa matlamat cinta. Cinta kepada Allah, cinta pada rasul, cinta kepada negara dan cinta sesama manusia. Sebab itulah rasulullah menekankan dalam mendidik anak-anak daripada kecil lagi diterapkan soal cinta. Dalam sebuah hadis, Nabi bersabda: tanamkan dalam diri anak-anak kamu cintakan Allah, cintakan Rasul, cintakan ahli keluarga Rasulullah dan cintakan membaca Al-Quran.

Ini menunjukkan cinta itu suatu yang penting diterapkan dalam diri setiap muslim sehinggakan Nabi s.a.w bersabda bahawa tidak masuk syurga sehingga kamu belajar cinta-mencintai diantara satu sama lain.

Remaja bercinta jelas beliau bukan suatu perkara yang melanggar fitrah. Ia satu fitrah tetapi perlu diaturkan bagaimana cara mereka bercinta. Cinta tidak boleh berdasarkan emosi semata-mata, REMAJA mesti ada rasa tanggungjawab.


Sekian,salam TAUJIHAD dari penulis,semoga Allah memberi Taufik dan Hidayat kepada kita...Amin....

Friday, July 17, 2009

Batu Terapung Israk Mikraj.

Batu Terapung???




"apa? batu terapung? biar betul..."...Gambar ni dah tersebar dengan luas di internet. banyak pihak menyatakan yang batu ni adalah batu yang nak ikut Nabi Muhammad S.A.W semasa israk dan mikraj. Banyak artikel-artikel mengenai 'Dome of The Rock' memaparkan imej batu ni. Namun tidak dapat dipastikan samada penulis tersebut adalah orang Islam atau beragama lain. Penulis artikel tersebut telah mengaitkan batu tersebut dengan kisah Isra' dan Mi'raj Rasulullah s.a.w. sedangkan lokasi batu itu pun tidak diketahui di mana, dan tidak pula diketahui siapa yang telah menangkap
gambar itu. Sebenarnya, bagi mereka yang berpengalaman mengedit foto, dia boleh mengedit gambar batu menjadi seolah-olah terapung dengan menggunakan teknik superimpose. Tapi kenapa mereka sanggup melakukan pekara sedemikian? apakah tujuan sebenar mereka?



Di Baitul Maqdis, khasnya di tempat yang dinamakan Haram As-Sharif, terletak Masjidil Aqsa iaitu kiblat pertama bagi orang-orang Islam sebelum kiblat dialihkan oleh Allah ke arah Ka'abah di Makkah. Di sana juga ada sebuah batu besar (panjangnya 56 kaki dan lebarnya 42 kaki)
terletak dalam satu binaan berkubah yang dipanggil Qubatul Sakhra' atau 'Dome of The Rock'.

Batu itu berbentuk hampir separuh bulatan dan di tengah-tengah batu ini terdapat satu lubang yang turun ke bawah menuju ke sebuah gua kecil yang dipanggil "Gua Arwah".
Pada masa pemerintahan Khalifah Umar Al-Khattab r.a. kawasan batu itu dikepung dengan mendirikan sebuah masjid berbentuk bulat dan senibinanya direka khas oleh seorang akitek Greek.
Pada masa pemerintahan Abdul Malik ibn Marwan iaitu Khalifah Ke 10, masjid itu telah dibangunkan semula serta dinamakan Masjid Qubatul Sakhra' (Dome of The Rock), setinggi 10 meter dan diameter 20 meter.

Ada cerita yang mengatakan bahawa batu ini terangkat ke atas ketika Rasulullah melepaskan kaki Baginda dari batu ini untuk melakukan Mi'raj ke Sidratul Muntaha. Batu ini dikatakan ingin mengikut Rasulullah waktu Mi'raj tetapi ditahan oleh malaikat Jibril. Bekas tapak tangan Jibril dikatakan masih ada di sana.

Menurut Sayyid Muhammad bin Alwi Al-Maliki, ulama Masjidil Haram di Makkah, mereka yang berkata bahawa batu ini tergantung di antara langit dan bumi adalah tidak benar kerana kisah ini tidak tersebut dalam Al-Qur'an atau dalil-dalil hadis yang kuat. (Bait Al-Maqdis, Masjid Al-Aqsa dan Batu Bergantung oleh Syed Hassan Muhammad Al-Attas)



Kejadian batu itu cuba terbang mengikut Nabi Muhammad S.A.W. semasa israk dan mikraj, setelah dikaji semula berdasarkan kepada hadis-hadis sahih, perkara itu tidak benar. Ia hanya bersumber dari Yahudi (dongeng Israiliyyat) . Batu itu sebenarnya tidak terapung.

Menurut Prof Dr Tala'at Muhamad Afifi, dari Universiti al-Azhar:
وقبة الصخرة ليست معلقة بالهواء كما ورد في السؤال وإنما لها حافة تمتد بعيداً عن قاعدتها بحيث يتخيل الشخص أنها معلقة.

"Qubatul Sakhra' itu bukanlah terapung diatas udara sebagaimana yang dinyatakan didalam soalan, akan tetapi hujungnya luas dari tapaknya yang menjadikan ianya tergantung".

Maknanya, batu itu mempunyai bahagian atas yang lebih besar dari bawah menjadikannya seolah2 terapung. Kesimpulannya, cerita Batu yang tergantung itu merupakan cerita-cerita
Israiliyyat. Dikatakan bahawa orang Yahudi sengaja ingin mewarwarkan mengenai Qubatul Sakhra' agar orang Islam dapat melupakanMasjid Al-Aqsa yang dipercayai merupakan tapak masjid yang dibina oleh Nabi Sulaiman yang ingin mereka kuasai.


Renung2kan dan selamat beramal!!
__._,_.___

Thursday, July 16, 2009

Marilah Kita Bermuhasabah Dengan Peristiwa Israk Dan Mikraj


Sempena bulan Rejab yang mulia ini, saya ingin merakamkan kisah yang sangat bermakna lagi simbolik dalam sejarah kemanusiaan iaitu Israk dan Mikraj. Kisah ini merupakan rentetan peristiwa yang berlaku ke atas Nabi Muhammad saw. secara real sebagai satu anugerah dan penghormatan Allah kepada baginda untuk memberikan satu pengiktirafan yang teragung kepada Penghulu segala nabi dan rasul. Ia juga merupakan satu mukjizat yang tidak diberi kepada mana-mana rasul sebelum ini. Selain itu, ia juga adalah merupakan satu perutusan diraja untuk penyampaian anugerah yang paling agung iaitu solat. Kesemua ibadat seperti zakat, puasa atau haji disampaikan melalui malaikat Jibril, tetapi solat oleh sebab ketinggian darjatnya, ia disampaikan secara langsung melalui satu peristiwa gemilang lagi kudus di antara Rabbul Jalil dengan Nabi Muhammad saw. Inilah detik teragung dan pengalaman yang paling manis buat Nabi Muhammad setelah mengalami tekanan perasaan apabila dua orang penyokong kuatnya iaitu Siti Khadijah dan bapa saudaranya Abu Talib meninggal dunia.

Perlu dinyatakan di sini bahwa oleh kerana kejadian ini berlaku secara 'luarbiasa', kita jangan sekali-kali mempertikaikan kesahehannya. Ia mesti dipandang sebagai satu kebenaran sebab ia adalah mukjizat Allah dan juga termaktub di dalam Al-Quran, sebagaimana yang tercatat di atas. Sebenarnya Israk Mikraj menguji keimanan kita. Mereka yang percaya adalah manusia pilihan Allah manakala yang meragui kebenaran ini termasuk dalam kumpulan Abu Jahal yang mendustakannya. Manusia pertama yang percaya bulat-bulat 100% ialah Saidinia Abu Bakar. Lantas dia digelar As-Siddiq. Perjalanan misteri ini adalah melibatkan jasad dan ruh Nabi Muhammad bukannya ruh saja (seperti dalam mimpi) sepertimana yang didakwa oleh orientalis. Dalam kesempatan ini saya perturunkan kisah tersebut secara agak detail supaya dapat dikongsi bersama dan dijadikan bahan renungan untuk dijadikan iktibar. Yang baik kita jadikan teladan manakala yang buruk kita jadikan sempadan.

Kejadian Isra' (perjalanan dari Mekah ke Masjid Al-Aqsa di Baitul Maqdis) dan Mikraj (perjalanan dari alam bumi ke alam langit hingga ke Sidratul Muntaha) ini berlaku pada malam 27 Rejab setahun sebelum hijrah. Ketika itu Nabi sedang berbaring-baring bersama Saidina Hamzah dan Saidina Ja'afar di Hijr Ismail (Masjidil Haram), tiba-tiba datang malaikat Jibril dan Mikail mengangkat Nabi ke telaga Zamzam. Di sana Nabi ditelentangkan dan berlakulah pembedahan di mana dada Nabi dibedah untuk dikeluarkan hatinya. Hati nabi dicuci dengan air zamzam. Kemudian dimasukkan semula bersama unsur ruhani iman dan hikmat. Setelah itu dadanya dijahit dan dimatrikan dengan khatimin nubuwwah. (Kejadian ini menjelaskan kepada kita bahawa peringkat pertama untuk berjalan menuju Allah ialah pembersihan diri dari segi jasmani dan rohani).

Selesai Nabi Muhammad menjalani operasi pembersihan jasmani dan rohani, baginda dipersilakan oleh Jibril untuk menunggang sejenis kenderaan yang amat canggih iaitu Buraq (seekor binatang dari alam malakut yang mempunyai pergerakan yang teramat laju). Mengikut satu riwayat Buraq yang dipilih oleh Jibril ini merupakan satu-satunya haiwan yang mempunyai ciri teristimewa kerana sejak mendengar nama Nabi Muhammad, ia tidak tahan menanggung rindu sehingga tidak lalu untuk makan dan minum, bahkan saban masa duduk menangis tersedu-sedu. (Peristiwa ini menggambarkan kepada kita sedangkan seekor haiwan mempunyai rasa hormat yang amat tinggi terhadap Nabi Muhammad, betapa hal dengan diri kita yang mengaku sebagai umat Muhammad)

Buraq yang dibawa oleh Jibril itu agak liar tetapi bila Jibril mengatakan yang Nabi Muhammad akan naik di belakangnya, badannya berpeluh dan dengan rasa malu merendahkan badannya untuk ditunggang oleh Nabi. Buraq terus membawa Nabi dengan diiringi oleh Jibril di sebelah kanan dan Mikail di sebelah kiri. Maka bermulalah perjalanan yang amat bersejarah.

Beberapa minit perjalanan, sampailah di suatu tempat bernama Thaibah (Medina). Di sini Jibril menyuruh Nabi berhenti untuk melakukan solat 2 rakaat dan memberitahu di sinilah kelak Nabi akan melakukan hijrah. Kemudian perjalanan diteruskan lagi hingga sampai di satu tempat iaitu Bukit Tursina, iaitu tempat di mana Nabi Musa menerima wahyu. Di sini Nabi berhenti untuk melakukan solat dua rakaat. Perhentian seterusnya ialah di Baitul Laham, tempat kelahiran Nabi Isa, di mana Nabi sekali lagi mengerjakan solat. (Peristiwa ini menggambarkan kepada kita tentang perlunya mengerjakan solat sunat apabila singgah di masjid atau di tempat-tempat yang mulia)

Perjalanan diteruskan lagi. Dalam perjalanan ke Baitul Maqdis, Nabi diperlihatkan dengan pelbagai peristiwa simbolik yang ganjil-ganjil. Setiap kali melihatnya, Jibril menerangkan hakikat sebenar peristiwa tersebut. Di antaranya adalah:

  • Jin Ifrit membawa obor (api) sambil mengejar Nabi dari belakang


Malaikat Jibril ajarkan doa menagkis serangan jin. Apabila Nabi membacanya, jin tersungkur
  • Sekumpulan manusia memecahkan kepala sendiri. Apabila bercantum dipecahkan lagi tanpa henti.


Balasan bagi orang yang tidak mengerjakan sembahyang
  • Sekumpulan manusia memakai cawat dihalau untuk makan buah berduri yang amat pahit atau api neraka.


Balasan bagi mereka yang tidak mengeluarkan zakat
  • Sekumpulan manusia dihidangkan dengan 2 mangkuk berisi daging masak dan daging mentah yang busuk. Mereka memilih daging mentah


Gambaran manusia yang berzina sedangkan mereka mempunyai pasangan yang sah.
  • Beberapa orang tidak berdaya mengangkat seberkas kayu tetapi menambahkan lagi bebanan


Gambaran orang yang diamanahkan sesuatu tugas, walaupun tidak mampu melaksanakannya tapi menerima amanah/tugas lain.
  • Beberapa orang menggunting lidah dan bibir sendiri dengan gunting besi. Apabila bersambung semula digunting lagi tanpa henti.


Perbandingan orang yang menyuruh orang lain berbuat baik tapi dia sendiri tidak melakukannya.
  • Sekumpulan orang berkuku tembaga menggaru muka dan dadanya sendiri sehingga habis daging, namun masih menggaru lagi.


Gambaran orang yang mengumpat dan membuka rahsia orang kepada orang lain serta menjatuhkan maruah mereka.
  • Seekor lembu keluar dari satu lubang yang sempit, kemudian cuba masuk semula ke lubang itu tetapi tidak boleh.


Gambaran pasangan lelaki dan perempuan asing berbual perkara lucah, kemudian menyesal tapi tidak mampu menarik perkataannya.
  • Seorang lelaki datang dari arah kanan Nabi meminta Nabi berhenti seolah-olah hendak bertanya sesuatu.


Seruan orang Yahudi. Jibril menerangkan jika Nabi melayan, nescaya ramai umatnya menjadi Yahudi
  • Seorang lagi datang dari arah kiri merayu Nabi supaya berhenti


Seruan orang Nasrani menghalang sebaran Islam
  • Seorang wanita dengan perhiasan yang sarat meminta Nabi berhenti


Gambaran tipu daya dunia. Jika Nabi menjawab ramai akan terpesona dengan keduniaan.
  • Orang tua duduk di tepi jalan seraya menyuruh Nabi berhenti


Seruan Iblis cuba menghalang usaha dakwah
  • Seorang wanita bongkok tiga menahan Nabi untuk bertanya sesuatu


Gambaran umur dunia yang sangat tua dan tunggu saat untuk kiamat
  • Nabi tercium bau yang amat harum


Tempat Mashitah dibunuh kerana mempertahankan keimanannya sehingga dia dan keluarga menjadi mangsa kepada Firaun.
  • Kayu merentangi jalan sehingga menyukakan orang lalu-lalang


Gambaran orang yang suka berpeleseran dan melepak
  • Sekumpulan orang berenang di dalam sungai darah. Mereka dilempar dengan batu. Batu-batu itu diambil dan dimakannya.


Gambaran orang yang makan riba'
  • Sekumpulan manusia menanam gandum. Sesaat kemudian berbuah dan dituai.


Gambaran orang yang suka membelanjakan harta untuk perjuangan menegakkan kalimah Allah.

Selepas menyaksikan pelbagai jenis panorama, akhirnya sampailah mereka di Baitul Maqdis. Di sana telah menanti satu jemaah para nabi terdahulu. Nabi Muhammad saw solat tahyatul masjid dan Jibril menyuruh Nabi mengimami solat bersama barisan nabi terdahulu.

Kemudian Nabi dihidangkan dengan tiga gelas minuman berisi susu, arak dan madu. Nabi memilih gelas berisi susu, minuman fitrah manusia.

Selesai upacara Israk, sampai ketika Nabi Muhammad diMikrajkan. Sejenis tangga yang canggih seakan escalator membawa Nabi ke angkasa. Maka bermulalah episod mikraj dari langit pertama hingga ke tujuh dan kemudiannya ke Sidaratul Muntaha. Setiap kali melalui lapisan langit, Jibril memberi salam dan sebaik Malaikat penjaga langit membuka pintu, Nabi Muhammad saw diperkenalkan dengan nabi yang sedia menunggu di situ. Kesemua nabi mendoakan kesejahteraan ke atas Nabi Muhammad.

klik utk teruskan.....

Friday, July 3, 2009

Maktab Mahmud Yan Diiktiraf Juara

Alhamdulillah...sekali lagi marilah memanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana limpah nikmat yang dicurahkannya; seorang wira dari warga maahad Yan telah menjuarai pertandingan Poem Peringkat Maktab Mahmud yang telah dianjurkan di Maktab Mahmud Merbok (MMMerbok) pada 29 Jun yang lalu...

Peserta;Muhammad Fikri bin Mohd Fauzi dan diiringi oleh tiga orang penyokong...

Antara ungkapan beliau selepas memegang trofi "ana rasa macam tak percaya sebab ana cuma ber'poem' tak sampai seminit..."(nasib jer kot...)

Walaubagaimanapun;tahniah sekali lagi kepada hero kita,kerana telah mengharumkan nama Maktab Mahmud Yan,semoga MMY sekali lagi menjadi johan pada setiap pertandingan saban tahun kalinya....

Sekian,salam penat menaip dari penulis.....

Thursday, July 2, 2009

Kem Kecemerlangan di Harvard Suasana Hotel,Gurun


Alhamdulillah,usai sudah para pelajar MMY pulang ke istana dunia.Didakap ayahanda dan ibunda dengan penuh kemesraan kalbu.Sedar tidak sedar; bulan Rejab sudah kita jejaki.Ya Allah...lapangkanlah dada kami untuk ilmumu yang melimpah ruah itu Ya Allah...PMR sudah dekat kubilang....

Pada 17 Jun 2009; para pelajar Tingakatan 3 dan 5,putera dan puteri Maktab Mahmud Yan telah bertolak ke Harvard Suasana Hotel di Gurun,Kedah.



Tidak macam tahun-tahun sebelumnya;pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan yang besar seperti PMR (Peperiksaan Menengah Rendah) dan SPM (Sijil Penilaian Malaysia) akan menghadiri kem kecemerlangan dan teknik menjawab di UUM.Entahlah,mengapa pada tahun ini diubah lokasinya...

Tetapi perubahan lokasi tidak melunturkan semangat kami untuk menuntut ilmu...dengan suasana hotel yang serba mewah dan layanan yang berintegiriti membuatkan kami berfikir bahawa dunia ini luas dan mengagumi keindahan ciptaan-Nya.

Tidak lupa juga segulung peghargaan kepada penceramah-penceramah kami...(sudah lupa namanya);ceramah-ceramah kalian telah menambahkan lonjakan inspirasi kami untuk terus belajar dan memperhebatkan latih-tubi.

Sebelum mengahiri celoteh yang panjang ini...ingatlah wahai Putera dan Puteri generasi Sembilan...
janganlah kita lupa....bahawa di bahu kita tergalas satu amanat daripada ibubapa,guru-guru dan rakan-rakan yang lain...
janganlah kita lupa...pesanan Sir Azman semasa taklimat motivasi beliau di kem tempohari..."perjalanan kita masih jauh.."tiada masa untuk bermain,tiada masa untuk bersenda,tiada masa untuk bercinta....

Sekian,semoga kem ini memberikan Taujihad yang berguna untuk kita,insya'Allah...:::

Tuesday, June 2, 2009

APAKAH HUKUM QADA SOLAT?



Bismillahirrahmanirrahim...insya'Allah dlm artikel kali nie marilah kita sama-sama m'bincangkan tntg hukum solat.Kita semua tahu tntg persepsi remaja marcapada kini yang sering tinggalkan solat. Kalau QADA plak? bila diorang teringat shj....Di sini ana nak bagi beberapa hadis tnt hukum solat....



Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda : "Seseorang yang telah
meninggalkan solat sehingga terluput waktunya,kemudian mengqadakan waktu itu maka dia akan diseksa di dalam neraka selama satu HUQUB.Satu huqub adalah sama dengan 80 tahun.Satu tahun mengandungi 365 hari dan satu hari(di akhirat) bersamaan dengan seribu tahun (di dunia ini)


Mendengar daripada hadis di atas baru kita tahu bahawa dengan meninggalkan satu solat,kita akan diseksa(kalau ikut kiraan Math) selama dua puluh lapan juta lapan ratus ribu tahun/28800000 tahun.Tempoh ini hanyalah sekiranya tidak ada kesalahan lain.Kalau ada, ditambahlah lagi....

Diriwayatkan juga bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : "Katakanlah Ya Allah,jangan jadikan seorang pun di kalangan kami orang yang celaka lagi tersingkir dari RahmatMu",kemudian Baginda bersabda"tahukah kalian siapakah orang yang celaka lagi tersingkir dari Rahmat Allah s.w.t itu? Atas permintaa para sahabat Baginda s.a.w bersabda ,"orang yang celaka lagi tersingkir dari Rahmat Allah adalah orang yang meninggalkan solat,dia tidak mempunyai apa-apa bahagian pun dalam Islam.


Diriwayatkan juga dalam sebuah hadith bahawa sepuluh golongan akan diseksa denga dahsyat,salah satu golongan adalah yang meninggalan solat.Tangan mereka akan diikat,sementara malaikat pula akan memukul muka dan belakang mereka.Syurga akan berkata "Aku tiada hubungan langsung denganmu.Aku bukan untukmu dan kamu bukan untukku."Sementara neraka pula akan berkata kepada mereka, "Mari,mari kepadaku,kamu untukku dan aku untukumu"


Sebenarnya panjang lagi ana nak tulis nie coz bnyk sgt hukum tntg solat nie,tapi oleh krn masa yg tidak mencukupi dan takut korang tak larat baca...setakat ini sajalah...Ingatlah jika antum/antunna semua buat satu kesalahan...cepat-cepatlah buat amal kebaikan supaya dapat menhilangkan menggantikan kesalahan yang dilakukan...Ingatlah manusia senantiasa melakukan kesalahan dan pintu taubat daripada Allah sentiasa terbuka luas untuk kita...Sekian,salam ukhwah dari pengarang...Maa' Taufik Wan Najah...Assalamualaikum...

Saturday, May 30, 2009

SERUAN JIHAD

video

Thursday, May 28, 2009

KERJA KURSUS PMR 2009




Bismillahirrahmanirrahim....Sebelum itu marilah kita memanjatkan kesyukuran ke atas pencipta kita Allah s.w.t dan tidak lupa juga selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w ...

Ehem...tujuan ana post nie x lain x bkn coz tolong korang sume terutamenya Form 3 thn nie yang nak wat folio...

Otherwise,ana cuma leh tlg korang wat folio Geo and Sejarah jer ok...nie sume untuk panduan sume jer ok...

KERJA KURSUS PMR GEOGRAFI 2009 KERJA KURSUS PMR GEOGRAFI 2009 Tim Brandon kalau nak download klik kat sini'.


KERJA KURSUS SEJARAH KERJA KURSUS SEJARAH ihsan kalau nak download klik kat sini
Akhir sekali...artikel nie cuma sebagai panduan untuk korang buat....Benda nie kena bukak ngan Adobe Reader...korang ade tak????lagi satu jgn print terus....buat la guna Microsoft Word ke...edit2 cket...

Sekian,yang baik datang dari Allah...yang buruk datang dari ana sendiri....semoga kite dapat wat folio ngan baik....insya'Allah...

Friday, May 15, 2009

HARGA BAJU KELAS PUTERA & PUTERI 2009


















Bismillahirrahmanirrahim....Sebelum itu marilah kita memanjatkan kesyukuran ke atas pencipta kita Allah s.w.t dan tidak lupa juga selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w ...

Ehemm...hari nie(Sabtu) ana baru jer balik dari kedai baju (HPT PRINTING&TRADING) kedai nie High Class punyer...baju boleh,topi,sweater,pen,lencana,keychain,beg...boleh kata benda2 yang k arah 'PENCETAKAN' sumenye boleh kat sana....

Cumenye nak ambil kesempatan kat blog coz nak gitau...baju yang nak dibuat kat kedai nie HIGH QUALITY....print elok...cop kuat....so,harga pun HIGH la jugak...Nak senang sgt...

PUTERA=RM 30.00
PUTERI=RM 32.00

Nie tak campur dengan saiz...seganda X =RM1.5O Contohnya saiz L =RM30 ..so kalau saiz XL=RM31.50....PAHAM KE TIDAK????

Errmmm....yang nak diberitahu sebeno-benonya nie....DEPOSIT!!!!Sesen pun tarak....so,kedai tu nak separuh harga dulu...so, sorang kena la bayar dulu RM 15...kalau putera la,kalau puteri plak RM 16....Wallahua'lam...kalau sesape nak tanye ape-ape leh komen kat kotak komen sebelah tu atau tanya ana bile balik esok nie....Sekian,itu saje info yang ana larat taip...Assalamualaikum...

RENUNG KEMBALI PERSEPSI IMAN ANDA

video



Bismillahirrahmanirrahim....Sebelum itu marilah kita memanjatkan kesyukuran ke atas pencipta kita Allah s.w.t dan tidak lupa juga selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w ...

Sebelum kita touch n'go terlebih dahulu,mari kenali apa itu IMAN...

Iman itu:-

  1. Tasdiq (yaqin) pada hati bahawa ALLAH itu tuhan, Muhammad itu rasul dan percaya kepada segala ajarannya
  2. Iqrar (ucap dengan lidah / lisan)
  3. Amal dengan anggota
Firman Allah s.w.t:-
Aali-Imran [29] Katakanlah (wahai Muhammad): Jika kamu sembunyikan apa yang ada dalam dada kamu atau kamu melahirkannya, nescaya Allah mengetahuinya dan Dia mengetahui segala yang ada di langit dan yang ada di bumi dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu

Sabda Nabi Muhammad s.a.w:-
Iman itu kosong (telanjang). Pakaian IMAN adalah TAQWA (taat, patuh). taat dan patuh kepada ALLAH boleh binasakan SYAITAN.

Conclusionnyer...
Kecantikan IMAN itu MALU. ISLAM sesuai dengan orang yang bermaruah tinggi, malu. Semakin malu, semakin tebal iman. Rasulullah lebih malu daripada anak gadis.

Orang yang tinggi TAQWA dan MALU adalah para WALI seperti Nabi Khaidir. Mereka ini deberi ilmu LADUNI. Orang2 yang keluar jalan ALLAH selama 40hari juga akan dimasukkan ilmu laduni kedalam hati mereka.

Thursday, April 2, 2009

TIDAK BOLEH MENYAMBUT 'APRIL FOOL'


Bismillahirrahmanirrahim....
first sekali marilah kita memanjat syukur ke Hadrat Ilahi dan selawat serta salam ke atas Nabi Muhammad s.a.w....Nabi junjungan kita....

Pasti ramai yang tertanye-tanye....apasal x leh sambut April Fool, dose ker???Hermmm...
nie ana pun x pasti...tapi bagi ana ianya haram kerana perayaan ini adalah perayaan yang menyedihkan dan menghina Islam....Tapi sebelum korang nak buat sebarang spekulasi....

KENALI APAKAH IA 'APRIL FOOL'.......

Ikutilah cerita sedih di sebalik April Fool's Day sebagai renungan bersama. Setiap kali menjelang 1 April, sesetengah orang kita begitu taksub dengan budaya 'pandang ke barat'.

Berbalik kepada perayaan April Fool's Day ini, adalah ia mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera Kristian.

Penduduk-penduduk Islam di Sepanyol (Moors) terpaksa berlindung di dalam rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dr Sepanyol.

Penduduk-penduduk muslim ini, diberitahu bahawa mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh dipelabuhan. Orang-orang Muslim yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi keperlabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan.

Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak. Keesokan harinya (1 April), mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan menuju ke perlabuhan.

Pada masa inilah pihak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah dan kemudian membakar rumah penduduk-penduduk Islam ini.

Mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya dibakar. Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum muslim dan membunuh kesemuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil. Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian.

Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga di serata dunia.

Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool's Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri.

Semoga Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk kita.


Petikan drpd Risalah Fikrah
Peliharalah Allah, nescaya Allah akan memelihara kamu .....rawahuttirmizi Illal Liqaq

So,camne...dah paham???Ape-ape pun bg yg x tau tu....janganlah sambut lagie,kerana perayaan ini adalah perayaan yang menghina UMAT ISLAM!!!!!

Sekian,salam ijtihad dari penulis....
tag