Subscribe:

Pages

Thursday, April 14, 2011

Idup yang Membosankan(mls le tu)!

Idup yang Membosankan(mls le tu)!

pernah tak rasa bosan yang tak dpt dielakkan spti:

  1. pergi kelas pada pukul 7.15 pagi setiap hari Ahad hingga khamis. (kdg2 ade la tu)
  2. buat nota yang tak pernah sudah. sebab asyik salah je. Nota plak terbelit-belit. (kalau macam ni, bila la aku nak Berjaya.kuang3)
  3. hari-hari kena makan. kadang-kadang makan pun rasa penat tau dak. sebab kantin jauh dgn kelas. penat nak jalan pi kantin. haha..
  4. hari-hari pandang muka kawan yang sama. sesekali nak jugak pandang muka matluthfi(knl ka?) ka, bdrol ka, david beckham ka, haha..(jgn mrh ye)
  5. mengadap buku yang tak boleh bercakap. kan best kalau buku ni boleh bercakap. tak la bosan kot. haha.

hahaaa..apakah perkara yang membosankan lagi. hrmm, maybe dah bosan mandi pagi-pagi kan??haha. so, esok try la tak mandi. rasai kelainannya. hahahahaha

5 tips bagaimana mengatasi sikap malas. Perasaan malas adalah lawan kepada sikap rajin. Ianya satu sikap sukar diubati. Rasa-rasa kan, bagaimana nk membuang sifat malas?

1. Tanya pada diri kita dan jawablah sejujurnya. Fikirkan sejenak mengenainya.

“Apakah faedah daripada sikap malas aku ini?”

2. Senaraikan kesan dan akibat sikap malas yang ada pada diri anda. Ini bertujuan untuk menyedarkan minda kita bahawa sikap ini tidak berfaedah langsung. Selain itu, ia membuat minda kita ‘sakit’ dengan sikap ini.

3. Kekalkan kerajinan(klu ada la). Jika kita sedang melakukan sesuatu dan ingin berhenti berehat, pastikan kita berhenti tidak lama. Maintain la cmtu. Semakin lama anda berhenti atau berehat, semakin kurangnya semangat anda menerusnya.(hipotisis)

4. Membayangkan kesan positif yang kita dpt kesan daripada sikap rajin kita. Contohnya anda membayangkan anda mendapat keputusan yang cemerlang atas kerajinan anda, lalu ibu bapa anda menghadiahkan anda RM500. Disayangi teman dan diminati ramai..Hoho..(Zzz..yg potong tu jgn berangan)

5. Akhir sekali senaraikan mengapa kita ingin membuang sikap malas. Tampalkannya. Untuk berubah, manusia perlu mempunyai sebab. Jadi tuliskan sebab itu.(buat motivasi)

Insyaallah..sedikit sebanyak post ana..dpt memberikan manfaat untuk kita semua.renung-renungkan dan selamat beramal!!..huh(first time post... ==')

0 komen:

Post a Comment

tag